Artikel 1. Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
1. 1. Algemene Voorwaarden: de onderhavige algemene voorwaarden van Gebruiker van juli 2024.
2. 2. Deelnemers: alle personen, waaronder de Klant, die op basis van een Overeenkomst met de Gebruiker gebruik maken van het Gehuurde.
3. 3. Directie: eenieder die als bestuurder van de Gebruiker staat ingeschreven.
4. 4. Gebruiker: de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid LIVV Sloepverhuur B.V., ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder het nummer: 94427909
5. 5. Gehuurde: alle zeilboten, sloepen, motorboten, kano’s en/of andere vaartuigen van de Gebruiker die krachtens een Overeenkomst aan de Klant ter beschikking worden gesteld.
6. 6. Klant: alle bedrijven, consumenten en andere deelnemers die een Overeenkomst aangaan met Gebruiker.
7. 7. Overeenkomst: iedere overeenkomst tussen de Gebruiker en de Klant.
8. 8. Partijen: de Gebruiker en de Klant gezamenlijk.
9. 9. Schriftelijk: op papier of (eventueel als gescand bestand) per e-mail.
Artikel 2. Toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden
1. 1. Deze Algemene Voorwaarden gelden voor iedere offerte, aanbieding en Overeenkomst tussen Gebruiker en de Klant, tenzij daarvan uitdrukkelijk en Schriftelijk is afgeweken.
2. 2. Niet alleen de Gebruiker, maar ook medewerkers en de Directie van de Gebruiker alsmede personen of bedrijven die bij de uitvoering van een Overeenkomst door de Gebruiker zijn ingeschakeld of betrokken, kunnen op deze Algemene Voorwaarden een beroep doen.
3. 3. De Klant met wie eenmaal op basis van deze Algemene Voorwaarden is gecontracteerd, stemt in met de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden op alle toekomstige Overeenkomsten tussen de Klant en de Gebruiker.
4. 4. De Algemene Voorwaarden van de Klant worden door de Gebruiker uitdrukkelijk van de hand gewezen.
5. 5. Indien en voor zover een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden niet (geheel) rechtsgeldig mocht blijken, doet dat niet af aan de rechtsgeldigheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden. De niet geldende bepaling wordt geacht van rechtswege te zijn vervangen door een wel geldige bepaling die qua rechtsgevolg zoveel als mogelijk aansluit bij de ongeldige bepaling.
6. 6. Indien de Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn en/of dat de Gebruiker in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze Algemene Voorwaarden te verlangen.
Artikel 3. Totstandkoming Overeenkomst
1. 1. Een offerte van de Gebruiker geldt als een aanbod. Na 14 dagen komt dat aanbod automatisch te vervallen, tenzij uit de offerte anders blijkt of het aanbod door de Gebruiker wordt ingetrokken.
2. 2. Elk aanbod is vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
3. 3. De Gebruiker is te allen tijde gerechtigd om een aanbod in te trekken, zonder dat de Klant hieraan enig recht kan ontlenen.
4. 4. Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of een vrijblijvend aanbod behoudt de Gebruiker zich het recht voor om die offerte of dat aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding in te trekken, waarna de Klant geen rechten meer aan die offerte/dat aanbod kan ontlenen.
5. 5. De Overeenkomst tussen Partijen komt tot stand door:
1) ondertekening van de offerte, of
2) door een Schriftelijk akkoord waarin deze Algemene Voorwaarden niet van de hand worden gewezen, of
3) een mondeling akkoord, gevolgd door de overeengekomen betaling.
1. 6. Indien de aanvaarding (al dat niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het aanbod of de offerte van de Gebruiker, dan is de Gebruiker daaraan niet gebonden en komt er geen Overeenkomst tot stand, tenzij de Gebruiker Schriftelijk aangeeft gebonden te zijn aan de afwijkende aanvaarding.
2. 7. Mondelinge toezeggingen, alsmede kennelijke fouten in de offerte en/of op de website, opdrachtbevestiging, advertentie etc. binden de Gebruiker niet.
3. 8. Mondelinge of Schriftelijke toezeggingen of afspraken door of met medewerkers van de Gebruiker, binden de Gebruiker alleen indien die toezeggingen Schriftelijk worden bevestigd door een vertegenwoordigingsbevoegde medewerker van de Gebruiker.
4. 9. Iedere Overeenkomst wordt aangegaan onder de ontbindende voorwaarde van voldoende beschikbaarheid.
5. 10. De Klant heeft geen herroepingsrecht, tenzij dat herroepingsrecht dwingendrechtelijk is voorgeschreven.
Artikel 4. Betaling
1. 1. De op aanbiedingen, offertes en facturen van de Gebruiker genoemde prijzen zijn voor consumenten inclusief btw en voor niet-consumenten exclusief btw.
2. 2. Indien meerdere natuurlijke personen of rechtspersonen zich als Klant jegens de Gebruiker hebben verbonden, zijn deze steeds hoofdelijk en ieder voor het geheel jegens de Gebruiker aansprakelijk voor alle uit de Overeenkomst voortvloeiende verbintenissen en betalingsverplichtingen.
3. 3. Variabele kosten, zoals extra catering, extra activiteiten, transportkosten, consumpties e.d. welke genuttigd worden – tenzij anders overeengekomen – achteraf aan de Klant doorberekend.
4. 4. Facturen dienen uiterlijk binnen 14 dagen door de Klant te zijn voldaan, tenzij partijen daarover uitdrukkelijk andere afspraken hebben gemaakt.
5. 5. De Gebruiker kan een borgstelling van de Klant verlangen. In dat geval vermeldt de Gebruiker dat voor of bij aanvang van de Overeenkomst. De Gebruiker is bevoegd om de borg met al hetgeen de Klant aan hem verschuldigd is te verrekenen, waaronder het recht op schadevergoeding. De borg – of het restant daarvan – wordt uiterlijk binnen 10 dagen nadat de Overeenkomst is uitgevoerd terugbetaald aan de Klant, tenzij de schade op dat moment nog niet bekend is. In dat laatste geval heeft de Gebruiker het recht de borg onder zich te houden totdat de schade bekend is.
6. 6. Indien betaling binnen de in het vierde lid van dit artikel genoemde termijn uitblijft, verkeert de Klant van rechtswege in verzuim. Vanaf dat moment is de Gebruiker gerechtigd haar verplichtingen op te schorten totdat Klant aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.
7. 7. Als de Klant in gebreke blijft met het betalen van de facturen, zal de Gebruiker overgaan tot invordering. De kosten voor invordering zijn voor rekening van de Klant. Wanneer de Klant in verzuim verkeert, zal de Klant naast de hoofdsom ook wettelijke (handels)rente en buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd zijn. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Zolang de Klant in verzuim is, kan de Gebruiker al haar verplichtingen onder de Overeenkomst opschorten.
8. 8. De vorderingen van de Gebruiker op de Klant zijn direct opeisbaar in geval van liquidatie, faillissement, beslag, surseance van betaling of WSNP zijdens Klant.
9. 9. Indien de Overeenkomst door toedoen van de Klant niet, of niet volledig kan worden uitgevoerd, blijft Klant verplicht om de afgesproken prijs aan de Gebruiker te betalen.
10. 10. Deze bepalingen laten de overige rechten van de Gebruiker onverlet.
11. 11. Opschorting en verrekening door de Klant is niet toegestaan, tenzij de Gebruiker in staat van faillissement is verklaard.
Artikel 5. Verplichtingen van de Klant
1. 1. De Klant die namens of ten behoeve van Deelnemers een Overeenkomst met de Gebruiker aangaat, is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen die daaruit voortvloeien. Daarnaast zijn Deelnemers ieder voor hun eigen schade toebrengend handelen aansprakelijk.
2. 2. Klant en Deelnemers zijn verplicht om de aanwijzingen van (het personeel van) de Gebruiker op te volgen.
Artikel 6. – Verhuur
1. 1. De Klant/Deelnemers gebruiken het Gehuurde uitsluitend op de wijze waartoe deze is bestemd. Het is niet toegestaan om – zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gebruiker – wijzigingen aan te brengen of het Gehuurde in gebruik te geven aan derden.
2. 2. Eventuele schade of andere gebreken aan het Gehuurde dienen bij de afgifte aan de Klant en/of Deelnemer te worden gemeld. Indien een dergelijke melding uitblijft, wordt het Gehuurde geacht in goede staat aan Klant en/of Deelnemer te zijn verstrekt.
3. 3. Indien het Gehuurde tijdens de huurperiode gebreken gaat vertonen, meldt de Klant/Deelnemer dat zo spoedig mogelijk aan de Gebruiker. Het is zonder voorafgaande toestemming van de Gebruiker niet toegestaan om (nood)reparaties door derden te laten verrichten.
4. 4. Eventueel tijdens of na de huurperiode veroorzaakte schade aan het Gehuurde dient direct te worden gemeld bij de Gebruiker. Zowel Klant als Deelnemer is hoofdelijk aansprakelijk voor schade aan het Gehuurde en/of schade veroorzaakt door of met het Gehuurde. De Klant en de Deelnemer die de schade hebben veroorzaakt, zijn hoofdelijk aansprakelijk voor de (gevolg)schade, waaronder maar niet uitsluitend gederfde huurinkomsten.
5. 5. Indien het Gehuurde niet op de afgesproken tijd en plaats wordt ingeleverd, heeft de Gebruiker het recht om het standaard tarief over de extra periode in rekening te brengen, vermeerderd met een toeslag van 50%. Indien de Gebruiker een overeenkomst met een derde niet (deugdelijk) kan nakomen doordat het Gehuurde niet tijdig is ingeleverd, is de Klant ook aansprakelijk voor alle schade die daaruit voortvloeit.
Artikel 7. – Wijziging van de Overeenkomst
1. 1. De Gebruiker mag de Overeenkomst wijzigen wegens gewichtige omstandigheden indien deze omstandigheden onverwijld aan de Klant zijn medegedeeld.
2. 2. Indien zich na totstandkoming van de Overeenkomst omstandigheden voordoen die een wijziging van de prijs rechtvaardigen, zoals kostprijsfactoren, dan is de Gebruiker gerechtigd om de prijs dienovereenkomstig te wijzigen. Onder kostprijsfactoren worden in ieder geval, doch niet uitsluitend begrepen koerswijzigingen, belastingen, opslagkosten, energiekosten en brandstofkosten.
Artikel 8. – Annulering
1. 1. Bij annulering door de Klant zal de Gebruiker de volgende kosten in rekening brengen:
a. a. >14 dagen voor aanvang: 25% van de overeengekomen prijs;
b. b. 8-14 dagen voor aanvang: 50% van de overeengekomen prijs;
c. c. binnen 7 dagen voor aanvang: 75% van de overeengekomen prijs;
d. d. binnen 2 dagen voor aanvang: 100% van de overeengekomen prijs.
e. 2. Het eerste lid is ook van toepassing indien Klant of een Deelnemer zonder voorafgaande afmelding niet verschijnt.
f. 3. Indien de werkelijke kosten van de Gebruiker ten gevolge van de annulering de in het eerste lid genoemde annuleringskosten overstijgen, dan kunnen de meerkosten in rekening gebracht worden.
g. 4. De Gebruiker kan de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk annuleren op grond van gewichtige redenen. De annulering en de redenen daarvoor worden de Klant onverwijld medegedeeld. Klant heeft in dat geval – behoudens het bepaalde in artikel 9 – recht op restitutie van de betaalde prijs. Voor zover de Overeenkomst deels is uitgevoerd, heeft de Klant recht op teruggave van een evenredig deel van de prijs. De Gebruiker is slechts aansprakelijk voor schade indien de annulering hem kan worden toegerekend.
Artikel 9. – Overmacht
a. 1. Tijdens overmacht worden de contractuele verplichtingen van de Gebruiker opgeschort.
b. 2. De Gebruiker kan de Overeenkomst in geval van overmacht geheel of gedeeltelijk opzeggen.
Artikel 10. Klachten
a. 1. Klachten over de wijze waarop de Gebruiker de Overeenkomst heeft uitgevoerd, dienen onverwijld aan de Gebruiker te worden gemeld zodat de Gebruiker een passende oplossing kan bieden. De melding dient te geschieden bij: Contactpersoon/gegevens invullen
b. 2. Als de Gebruiker de klacht niet naar tevredenheid heeft opgelost, dient de Klant daarvan uiterlijk binnen twee maanden (voor consumenten)/binnen twee weken (voor niet-consumenten) na de datum waarop de Overeenkomst is uitgevoerd melding te maken bij de Gebruiker (klachtplicht). De melding dient met redenen te zijn omkleed.
c. 3. Iedere aanspraak jegens de Gebruiker vervalt door verloop van een jaar na de dag waarop degene wiens aanspraak het betreft, bekend was of redelijkerwijs bekend kon zijn met de feiten waarop de aanspraak is gebaseerd.
Artikel 11. – Aansprakelijkheid
a. 1. Ondanks zorgvuldig handelen van de Gebruiker kan het voorkomen dat een Deelnemer schade lijdt of letsel wordt berokkend. Het gebruik van het Gehuurde geschiedt daarom op eigen risico van de Klant en/of de Deelnemer.
b. 2. Behoudens ingeval van opzet of grove schuld is de Gebruiker niet aansprakelijk voor enige vorm van schade van de Klant/Deelnemer of derden.
c. 3. De Gebruiker is in ieder geval niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door:
a. omstandigheden die zijn toe te rekenen aan de Deelnemer en/of Klant, zoals een ontoereikende gezondheid of conditie, een ontoereikende persoonlijke uitrusting, on- juist handelen of niet-handelen, overschatting van de eigen vermogens, het niet in het bezit zijn/kunnen tonen van een geldig rijbewijs of het negeren van instructies;
b. een Deelnemer die zich niet aan één of meerdere veiligheidsvoorschriften en/of aanwijzingen van (het personeel van) de Gebruiker houdt. c. handelingen en invloeden van niet direct bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken derden.
a. 4. De Gebruiker is – behoudens opzet en bewuste roekeloosheid – niet aansprakelijk voor schade die wordt vergoed door een verzekering van de Klant/Deelnemer, zoals zorg-, reis- of annuleringsverzekeringen.
b. 5. Aansprakelijkheid wegens door derden veroorzaakt verlies, diefstal of beschadiging van voertuigen, jassen en/of andere goederen van de Klant/Deelnemer is – behoudens opzet en bewuste roekeloosheid – uitgesloten. Indien er voor de bewaring van jassen en/of andere goederen een bedrag in rekening wordt gebracht, is aansprakelijkheid beperkt tot de waarde van zichtbare goederen. Aansprakelijkheid voor de inhoud daarvan is uitgesloten tenzij uitdrukkelijk is overeengekomen dat de Gebruiker de inhoud ook dekt.
c. 6. Indien zich tijdens een gebeurtenis voordoet die toch tot aansprakelijkheid van de Gebruiker leidt, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot maximaal het bedrag of de bedragen waarop de door de Gebruiker gesloten aansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft. Indien de verzekeraar in enig geval niet tot uitkering overgaat of de schade niet door de verzekering wordt gedekt, dan is de aansprakelijkheid van de Gebruiker beperkt tot het factuurbedrag, althans tot dat gedeelte van de Overeenkomst waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
d. 7. De Klant/Deelnemer is jegens de Gebruiker aansprakelijk voor schade of enig ander nadeel dat wordt veroorzaakt door het doen of nalaten van hemzelf, of door hem “toegelaten” derden.
Artikel 12. – Wijziging Algemene Voorwaarden
a. 1. De Gebruiker is gerechtigd deze Algemene Voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
b. 2. Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen zonder voorafgaande toestemming van Klant worden doorgevoerd.
c. 3. Aanzienlijke wijzigingen zullen door de Gebruiker zoveel mogelijk vooraf met Klant worden besproken.
Artikel 13. – Overige bepalingen
a. 1. Deze Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op alle derden die door de Gebruiker zijn ingezet bij de uitvoering van de Overeenkomst met de Klant, waaronder de aansprakelijkheidsbepalingen.
b. 2. In geval van nietigheid van een van deze bepalingen wegens strijd met dwingend recht of in geval een bepaling uit deze Algemene Voorwaarden is vernietigd, komt daarvoor een bepaling in de plaats die zoveel mogelijk in lijn is met de oorspronkelijke bedoeling van partijen.
c. 3. Op iedere Overeenkomst tussen de Gebruiker en de Klant is Nederlands recht van toepassing. Tenzij dwingende competentieregels anders voorschrijven, worden geschillen beslecht door de rechtbank Noord-Holland, locatie Alkmaar.
Algemene Voorwaarden, juli 2024